Jelenleg a tesztüzem zajlik. A több kamerával, élőben közvetített előadásokat egy átlagos színházjegy áráért lehet majd megnézni. A nézők esetenként több kép közül választhatnak, chatelhetnek egymással, bizonyos előadások után pedig virtuális közönségtalálkozón is részt vehetnek majd. A szolgáltatás asztali és táblagépen, mobileszközön és okostévén is elérhető lesz. * * * Az Örkény Színház nézőinek lehető legkomolyabb védelmére törekszik. Ezzel kapcsolatban a korábbiaktól eltérő intézkedéseket vezeti be a fertőzésveszély megszűnéséig. A biztonság növelésére nézőtereinken a nézői létszámot félházban limitálja. Ezzel megkönnyíti az érkezéskor, a szünetekben és az előadások végén a tumultus elkerülését is. Az előcsarnokot és nézőteret a szokásosnál korábban nyitja. A nézőktől az adatvédelmi szabályok betartásával elkérik elérhetőségüket, hogy egy esetleges fertőzéskor lehetővé tegyék a kontaktkövetést. A nézőtér levegőjét minden nap ózonmentes germicid lámpákkal fertőtlenítik. Hagyományos módon is fokozottan fertőtlenítenek minden felületet, az előcsarnok több pontján pedig kézfertőtlenítésre is lehetőséget biztosítanak.
Az Örkény Színház fiatal színésznője arról is mesélt a Magyar Narancsnak, miért mondott nemet Vidnyánszky Attilának. Zsigmond Emőke 2015-ben végzett a Színház és Filmművészeti Egyetemen, két éve az Örkény Színház tagja. Játszott a Budaörsi Latinovits Színház több előadásában, a Pesti Színházban és a Forte Társulat több produkciójában is. A POSZTon fődíjat nyert Mesél a bécsi erdő egyik főszerepét is ő alakítja, ám a POSZT-díjakba már korábban is belekóstolhatott a Forte Társulat A te országod című előadásával: a produkció két éve a legjobb rendezésért járó díjat hozta el Pécsről. Zsigmond Emőke (fotó: Huszti István / Index) Az interjúból kiderül, hogy nem egy félős színésznő: ahogy korábban a Forte Társulatnál, úgy két éve is ő maga hívta fel Mácsai Pált, az Örkény Színház igazgatóját, hogy szívesen dolgozna a Madách téri teátrumban. Igaz, előtte egy hónapig gyűjtötte ehhez a bátorságot. " Felhívtam, hogy Zsigmond Emőke vagyok a Marton-osztályból és nagyon érdekel az Örkény társulata, boldog lennék, ha lenne lehetőségem velük dolgozni, ekkor és ekkor láthat engem ebben és ebben az előadásban " – emlékezik erre az esetre.
Márciusban két premierrel készül az Örkény Színház: 24-én a Jelenetek a bábuk életéből című Ingmar Bergman-film színpadi adaptációját, 25-én pedig a Szabó Magda regényéből készült Az ajtó – Szeredás Emerenc emlékkoncert című darabot mutatja be a társulat. A Jelenetek a bábuk életéből című előadást Ördög Tamás, a Dollár Papa Gyermekei társulat rendezője állítja színpadra. Az Ingmar Bergman filmjéből készült adaptáció Katarina és Peter látszólag átlagos házaséletét helyezi a középpontba. A történet során azonban kiderül, a felszín alatt pokoli vágyak hajtják a főszereplőket – olvasható a darab ismertetőjében. Mint írják, az előadás a Dollár Papa Gyermekeitől megszokott intim és közvetlen formában vizsgálja a hétköznapoktól megcsömörlött viszonyokat. "Mondhatjuk, hogy egy házaspárnak a pokoljárását látjuk, de közben rengeteg abszurd humor van benne, és általa nagyító alá kerül a saját és a környezetünkben lévő párkapcsolat is" – idézik a közleményben Ördög Tamást. A darabban Polgár Csaba, Kiss-Végh Emőke, Für Anikó, Nagy Zsolt, Gálffi László és Takács Nóra Diána játszik.
Ádám nyugdíjba vonulása után azonban újra a bulvár felé tolódott. A Madách Kamara nézőtere Forrás: Önállósulásának folyamatát a kétezres évek elején indították el. Kerényi Imre igazgató arra kérte Mácsai Pált (aki akkor a Kamara művészeti vezetője volt), hogy készítse elő a színház leválását. Mácsai olyan színház lehetőségét látta meg, amely nem a szórakoztatóipari hagyományokat követi. Az intézmény 2001-től repertoárrendszerben, társulatként működik, az alapos próbamunka és a jeles színpadi irodalom műsoron tartásának híve. 2004-ben vették fel Örkény nevét, hogy megszabaduljanak a korábbi évtizedek bulvárszínházi beidegződéseitől, forráshiány miatt azonban ténylegesen csak 2009. október 12-én önállósultak. A Madách Kamara bejárata Forrás: A színház kulisszái A séta során az egész színházat bejártuk. Neudold Juli, az ÖrkényKÖZ műhelyvezetője ismertette a súgó, az ügyelő munkáját és a színpadon zajló munkafolyamatok rendjét. Az Örkény világítási hídja Fotó: Örkény Színház/Horváth Judit A pincében végighaladtunk a díszletraktáron és egy kis műhelyen, majd a hangpáholyon keresztül beleshettünk az öltözőkbe, és megpihenhettünk a társalgóban, ahol a színészek nemcsak egyeztetnek, hanem a sűrű időszakokban olykor alszanak is.
Józsa Bettina és Bajomi Nagy György új tagként szerződik ősztől az Örkénybe, és visszatér a társulatba Szandtner Anna. Az Örkény Stúdió művészeti vezetője a 2020/2021-es évadtól Polgár Csaba. NÉZŐTÉR AZ EGÉSZ VILÁG – ELINDUL AZ ÖRKÉNY STREAM Az Örkény Színház kiépítette saját Stream- Stúdióját, és októberben megkezdi előadásainak rendszeres, élő online – közvetítését. Jelenleg a tesztüzem zajlik. A több kamerával, élőben közvetített előadásokat egy átlagos színházjegy áráért lehet majd megnézni. A nézők esetenként több kép közül választhatnak, chatelhetnek egymással, bizonyos előadások után pedig virtuális közönségtalálkozón is részt vehetnek majd. A szolgáltatás asztali- és táblagépen, mobileszközön és okostévén is elérhető lesz.
Se verssel, se telefonhívással, se streaminggel, se semmi mással. Színházra szükség van. (Borítókép: Mácsai Pál és Für Anikó A hattyú című darabjának fotós próbáján a budapesti Örkény Színházban 2018. március 23-án. Fotó: Mohai Balázs / MTI)
A díszletet Balázs Juli, a jelmezt Kiss Tibor tervezte. Március 25-én tartják az Örkény Színház következő nagyszínpadi bemutatóját: Szabó Magda Az ajtó című regényét Gáspár Ildikó koncertszínházi formában állítja színpadra. A színház közleményében a rendezőt idézik, aki elmondta: Szabó Magda életművét csak részleteiben ismeri. A regényt is csak Szabó István filmje után olvasta el, de már akkor is azt látta meg benne, hogy Emerenc szerepét mintha Pogány Juditnak írták volna, Magdáét pedig Szandtner Annának. "Nem a regény népszerűsége, hanem a színész volt a kiindulópontom" – idézik a rendezőt a közleményben. Mint írják, az előadás látványvilágát két erős szimbólum határozza meg: egyrészt a Colosseum, amelyben Antal Csaba díszlettervező Szabó Magda mitológia iránti érdeklődését öntötte formába, másrészt a fémes repülő csészealj, amely Emerenc alakjának idegenségére utal. Szabados Luca jelmezei ez utóbbira játszanak rá, kiindulópontját a hatvanas-hetvenes évek úgynevezett "space age" divatirányzata adja.